Wanneer moet je je fiets- of elektrische Stephelm vervangen?

Bij Pure Electric zijn we van mening dat een helm een echt essentieel accessoire is. Een helm beschermt je hoofd tegen onvoorziene impact, en kan bij een crash of val het verschil betekenen tussen verwaarloosbare verwondingen en een volledig, snel herstel, of veel erger.

Helmen verouderen net als e-bikes en e Step , en hoewel je ze kunt onderhouden door ze zorgvuldig te wassen en op te bergen, is het verstandig om de jouwe regelmatig te vervangen om er zeker van te zijn dat je goed beschermd bent. Maar hoe vaak moet je ze vervangen? Verandert het als je een ongeluk hebt gehad met de jouwe? Of wat als je hem afstoffen uit een paar jaar doorgebracht in de schuur?

Hier geven we antwoord op deze belangrijke vragen.

Lees mee. We willen je wel al een tip meegeven: elektrische step met zadel via nr1elektrischestep.nl kopen is de beste manier om zeker te zijn van een goede betrouwbare step. 

Hoe lang gaat een helm mee?

Deze vraag heeft geen exact antwoord, omdat sommige helmen anders oud kunnen worden, afhankelijk van hun constructie, hun algemene kwaliteit, en hoe ze worden gebruikt en verzorgd.

Ten eerste voldoen ALLE helmen die door Pure Electric worden verkocht aan de veiligheidsnormen van de EU, die op dit moment nog steeds de norm zijn volgens welke helmen die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht, worden ontworpen. Dit garandeert een minimum aan bescherming en dekking rond uw hoofd. Dat betekent dat alle nieuwe helmen veilig zijn om te gebruiken (zolang ze passen en goed worden gedragen).

Hoewel er enige variatie is, geldt als vuistregel dat een helm die niet betrokken is geweest bij een botsing, een aanrijding heeft gehad of anderszins niet goed is onderhouden, ten minste eens in de vijf jaar moet worden vervangen [1]. Dit komt omdat schade door zonnestralen, zonnecrème en zweet, haaroliën, herhaalde temperatuurschommelingen en algemene slijtage allemaal bijdragen tot de veroudering van het ‘EPS’-schuim met hoge dichtheid waaruit de helmschaal van de meeste helmen bestaat, waardoor het vermogen om energie doeltreffend te absorberen en te verspreiden afneemt.

Sommige helmen zijn vervaardigd uit meerdere stukken EPS-schuim, terwijl andere uit minder (of zelfs uit één stuk) zijn gemaakt. Hoewel al deze helmen absoluut veilig zijn om te gebruiken en voldoen aan de veiligheidsnormen, worden helmen die uit meer stukken bestaan meestal aan elkaar gelijmd met een of andere vorm van lijm, die supersterk is, maar die na verloop van tijd sneller kan degraderen.

Dit type van constructie wordt vaak gekozen voor goedkopere productie, die meestal resulteert in een goedkopere kosten voor u bij aankoop. Het gevolg is dat het nog belangrijker kan zijn om ervoor te zorgen dat u uw helm binnen deze richtlijn van vijf jaar vervangt als het een goedkoper model was, of als u enige degradatie kunt waarnemen.

Wat als ik hem jaren niet gedragen heb?

Zelfs als een helm een paar jaar niet is gedragen (en aanzienlijk minder dan vijf jaar is gebruikt), moet je hem toch vervangen.

Om dit aan de hand van een veelvoorkomend voorbeeld te illustreren: stel dat u zes jaar geleden een nieuwe helm hebt gekocht. U hebt hem zes maanden gebruikt voordat hij samen met uw fiets in de schuur belandde, en u hebt onlangs beide helmen tevoorschijn gehaald om weer te gaan rijden. In deze situatie moet u sterk overwegen de helm te vervange

Dat lijkt misschien niet nodig omdat hij pas zes maanden wordt gebruikt, maar zelfs de beste schuimconstructies gaan achteruit als ze niet worden gebruikt. In dit geval hebben temperatuur-, licht- en vochtigheidsschommelingen bijgedragen aan de vermindering van de sterkte van de helm. Plus, andere onvoorziene factoren zoals per ongeluk deuken door langdurige druk tegen een oppervlak, of insecten die van de helm een thuis hebben gemaakt, zorgen voor meer slijtage.

Wat als ik bij een ongeval betrokken ben geweest?

Als je betrokken bent geweest bij een ongeval terwijl je je helm droeg, moet je ook sterk nadenken over vervanging.

Bij elke impact, zelfs een lichte stoot, moet een helm energie absorberen en afvoeren. Die energie veroorzaakt onvermijdelijk schade aan de helm, en het probleem is dat die schade niet altijd zichtbaar is.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een klap op je helm hebt gehad die aanvoelde als een schampschot, en dat je er gelukkig ongedeerd vanaf bent gekomen. Je helm heeft misschien een paar plaatselijke krasjes op de buitenkant, maar verder ziet hij er absoluut perfect uit. Helaas kun je niet onder de krassen kijken of de binnenkant van het schuim beoordelen – maar in alle opzichten lijkt er niets anders te zijn dan lichte oppervlakkige schade.

In dit geval raden wij ten zeerste aan uw helm te vervangen. Omdat helmen ontworpen zijn om energie te absorberen en te verspreiden, is het onwaarschijnlijk dat je de volledige kracht van de klap gevoeld hebt en zou je het gemakkelijk kunnen afdoen als een “schram” of “stoot”.